ArabicEnglishFrenchGermanPersianRussianTurkish

KALIN BAĞIRSAK KANSERİ

19.12.2021
KALIN BAĞIRSAK KANSERİ

Kalın bağırsak kanserinin ana tedavi yöntemi cerrahidir. Ancak bazı hastalarda ameliyat öncesi veya sonrası kemoterapi ve/veya radyoterapi uygulanabilir.

Kalın Bağırsak Kanseri Hastalarında Tedavinin Amacı Nedir?

Hastalığın tamamen tedavi edilmesi veya bu mümkün olamıyor ise yaşam süresinin uzatılmasıdır. Özellikle son 10 yılda tanı ve tedavide sağlanan ilerlemeler sayesinde kalın bağırsak kanseri olan hastalara uzun ve kaliteli yaşam yolu açılmıştır.

Hastanın yakınmalarının giderilerek yaşam kalitesinin artırılması diğer amaçtır. Bu amaçla kullanılan yöntemlerden bazıları şunlardır:

Minimal Invaziv Cerrahi

Kalın bağırsak kanseri tedavisinde geçmişte ameliyatın tek yolu hastanın karnına yapılan ve uzunlukları 40-50 cm’ye kadar ulaşabilen kesilerdi. Bugün laparoskopik cerrahi, tek port cerrahi ve robotik cerrahi gibi yöntemler kalın bağırsak kanserlerinin tedavisinde kullanılmaktadır.

Daha Az Ostomi (Karından Dışkılama – Torbaya Dışkılama)

Kalın bağırsağın rektum adı verilen son bölümünün son 3-4 cm’lik kısmı dışında ameliyat sırasında bağırsağın belli bir bölümü çıkarıldıktan sonra her iki uç tekrar birbiri ile birleştirilir. Bu hastaların bir kısmında birleştirilen yer iyice iyileşene kadar geçici bir süre (6-8 hafta ) ince bağırsak dışarı alınabilir. Bu hastalar büyük abdestlerini normal yolla yaparlar.

Anüse çok yakın kanserlerde ise anüs iptal edilerek, bağırsak karın duvarına ağızlaştırılır. Bu şekilde hastanın karın duvarına yapıştırılan bir torbaya dışkılaması (kolostomi) sağlanır. Bugün bu ameliyat geçmişe oranla çok daha az hastada ( tüm kalın bağırsak kanseri hastalarının %5 ‘inde) gerekmekte, hastaların büyük bölümü büyük abdestlerini normal yoldan yapmaktadırlar.

Kalın bağırsak kanseri ameliyatında sadece kalın bağırsaktaki tümörün çıkarılması yeterli değildir. Kanserin yayılma olasılığı olan lenf bezlerinin ve varsa; başka organları tutmuş kanserli dokuların da tamamen çıkarılması gerekir (küratif rezeksiyon). Ameliyat alanında çok az da olsa kanserli doku kalırsa (palyatif rezeksiyon), hastaların çoğunda hastalık bir süre sonra tekrarlar (lokal nüks ). Bu nedenle hastaya küratif bir rezeksiyonun yapılmış olması son derece önemlidir.

Kalın Bağırsak Kanserinde Hastalığın Seyrini Neler Belirler?

Kalın bağırsak kanserinde hastalığın seyrini belirleyen üç ana faktör vardır:

Kanserle İlişkili Faktörler

Kanserin Cinsi

Kanser genel bir kavramdır. Ama her bir kanserin farklı farklı makroskopik ve mikroskopik özelliklerine göre değişen saldırganlık derecesi vardır.

Kanserin Yerleştiği Bölge

Kalın bağırsak kanserlerinin tümü göz önüne alındığında, kalın bağırsağın rektum adı verilen son 12-15 cm’lik bölümünün tedavisi kolon adı verilen diğer bölümlerine göre biraz daha zordur.

Evresi

Kanserin duvarı içindeki yayılma derecesi, çevresindeki organları tutup tutmadığı, lenf bezleri veya uzak organ metastazı gibi faktörler hastalığın evresini belirler. Kalın bağırsak kanseri erken dönemde yakalanmış ise tamamen tedavi edilebilir.

Tedavi İle İlgili Faktörler

Tedavi şekli: Kalın bağırsak kanserlerinde tedavi yöntemlerinin sıralaması ve uygulanma şekli son derece önemlidir.

Yapılan ameliyatın onkolojik radikalitesi

Hasta İle İlişkili Faktörler

Hastanın yaşı, eşlik eden hastalıklar, bağışıklık sistemi, genetik faktörler …gibi.

Karaciğer veya Akciğere Sıçramış Hastalık Tedavi Edilebilir Mi?

Kalın bağırsak kanserleri damarlar yoluyla akciğer veya karaciğere sıçrayabilir (metastaz). Metastazların çok sayıda ve yaygın olduğu hastalara kemoterapi yapılır.

Yaygın olmayan metastazlar ise ameliyat ile çıkarılır. Bu hastalara ameliyat öncesi veya sonrası kemoterapi yapılabilir. Yine uygun olan hastalarda RF, TAKE, Cyberknife gibi yöntemler kullanılabilir.

Karın İçine Yayılmış Kalın Bağırsak Kanseri Tedavi Edilebilir Mi?

Karın zarına yayılma çok yaygın değil ise bu hastalar ameliyat ve aynı esnada yapılan kemoterapi ile tedavi edilebilirler (Sitoredüktif cerrahi + Isıtılmış kemoterapi – HIPEC).

Kalın Bağırsağı Tıkamış Kanserlerde Tedavi

Bazı kalın bağırsak kanserleri bağırsak tıkanıklığına yol açtıktan sonra tespit edilirler. Bu hastalar ya acil olarak ameliyat edilir ya da tıkanan bölgeye bir stent yerleştirilerek tıkanıklık giderilir. Stent sonrası gerekiyorsa tümöre yönelik ön tedaviler de (kemoradyoterapi gibi) tamamlandıktan sonra ameliyat daha uygun koşullarda yapılabilir.

Kalın Bağırsak Kanseri Gelişimi Önlenebilir Mi?

Kalın bağırsak kanseri erken evrede yakalandığında tedavisi mümkün olan hastalıklardan biridir. Bunun için kanser erken evrede ya da daha iyisi hiç oluşmadan (prekanseröz aşamada) tespit edilmelidir.

Şikâyeti olan hastaların hemen doktora başvurması tabi ki çok önemlidir ama şikâyet oluşturmuş kalın bağırsak kanserlerinin çoğu maalesef erken evreyi geçmiş olur.

Bu nedenle hiçbir şikâyeti olmasa da 50 yaşından itibaren sağlıklı insanların belli aralıklarla tarama testlerine girmesi gereklidir. Bu amaçla dışkıda kan testi, sigmoidoskopi, kolonoskopi ve kalın bağırsak filmi gibi tetkikler kullanılır.

Kalın Bağırsak Kanseri Hastaları Tedavi Sonrası Nasıl Takip Edilirler?

Kalın bağırsak kanseri hastaları tedavi bitiminden itibaren ilk 2 yıl 3 ayda bir, ikinci yıl ile beşinci yıl arasında 6 aylık aralıklarla kontrol edilirler. Bu kontrol sırasında hastalığın evresine bağlı olarak CEA testi, bilgisayarlı tomografi, kolonoskopi gibi tetkiklerle takip edilirler.