Tiroid Kanseri

Tiroid Kanseri

Tiroid bezi, ön boynun tabanında yer alan ve iki lobu birbirine bağlayan, köprü benzeri bir yapıya sahip olan küçük bir organdır .Tiroid bezi, vücudunuzun metabolizmasını düzenleyen hormonlar üretir. Tiroid hormonlarının yükselmesi (hipertiroidizm), yüksek kalp hızı, aşırı terleme, ısı intoleransı, kas güçsüzlüğü, aşırı aktif bağırsak ve titreme gibi hızlanan metabolizma ile kendini gösterir. Düşük tiroid hormonları ile karakterize olan hipotiroidizm, beklendiği gibi yavaşlamış bir metabolizma ile karakterizedir. Tiroid bezi vücut metabolizmasını düzenlerken, beynimizdeki hipofiz bezi de tiroid bezinin salgıladığı hormonların miktarını düzenleyen hormonlar üretir ve salgılar.
Risk faktörleri:
Tiroid kanserinin etiyolojisi tam olarak anlaşılamamıştır. Tiroid kanseri riskini artıran faktörler arasında kadın olmak, yüksek radyasyona maruz kalmak ve bazı kalıtsal genetik hastalıklar yer alır.

Türler:

Papiller kanser:
Papiller kanser tüm tiroid kanserlerinin önemli bir bölümünü oluşturur. Tiroid bezinde hormon üreten foliküler hücrelerden köken alırlar. Genellikle doğası gereği iyi huyludur ve vücudun diğer organlarına yayıldığında prognoz kötüleşir.
Foliküler kanser:
Tiroid kanserinin en sık görülen ikinci türüdür. Daha hızlı yayılma ve daha yüksek tekrarlama riski dikkate değer özelliklerdir.
Medüller kanser:
Bu tür tiroid kanseri, tiroid bezinde kalsitonin hormonu salgılayan C hücrelerinden kaynaklanır. Kanda kalsitosinin yükselmesi nedeniyle erken dönemde tespit edilebilir. Bu kanser, tiroid bezinin çıkarılmasını gerektirir.
Anaplastik kanser:
En az görülen tiroid kanseri türü olmasına rağmen çok hızlı büyür ve tedavisi zordur. Çoğunlukla 60 yaş ve üstü kişilerde görülür ve hızlı büyümesi nefes almayı zorlaştırdığı için bezin çıkarılması gerekebilir.
Belirtiler:
Tiroid kanseri erken dönemde herhangi bir belirti göstermeyebilir. Aşağıdaki belirtiler ileri aşamalarda ortaya çıkabilir:
*Boyunda bir yumru
*Boğaz ve boyunda ağrı